×

رئیس دانشگاه دامغان: آینده دانشگاه در حوزه پژوهش تعریف می‌شود

جلسه گرامیداشت هفته پژوهش با حضور دکتر اسلامی رئیس دانشگاه، حجت الاسلام رستمیان امام جمعه شهرستان دامغان و عضو هیات امنای دانشگاه، آقای بندرآبادی فرماندار، مهندس شجاعی سرپرست دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری سمنان، اساتید، پژوهشگران و فعالان حوزه پژوهش در سالن همایش دانشگاه دامغان برگزار شد.

رئیس دانشگاه دامغان سخنان خود را در حوزه پژوهش و فناوری با توجه به موضوعات جامعه در 3 ساحت «علوم، تحقیقات و فناوری»، «محیط عمومی شهرستان و منطقه» و در «فضای دانشگاه» طبقه‌بندی کرد و گفت: اولین موضوع پژوهش در خدمت فناوری است که با توجه به سیاست‌های بالادستی مورد توجه می‌باشد.

وی گفت: نخستین رسالت دانشگاه آموزش است ولی دانشگاه توجه به پژوهش و پرورش پژوهش‌گر را نیز در دستور کار خود دارد. آن‌هم بگونه‌ای که نه تنها استاد و دانشجوی پژوشگر در مرزهای دانش در حرکت باشند، بلکه باید محصول پژوهش به جامعه تحویل داده شود.
اسلامی گفت: در واقع جهت‌دهی پژوهش به فناوری و کاربردی کردن دانش رسالت جدید دانشگاه است. زیرا آینده‌پژوهی دانشگاه حاکی از تغییر ذائقه قشر جوان برای ادامه تحصیل در رشته‌های کاربردی است.

رئیس دانشگاه دامغان ادامه داد: تأمین زیرساخت‌های پژوهشی و فناوری در دو حوزه منابع مالی و انسانی از اولویت‌های راهبردی دانشگاه است و خوشبختانه در حوزه نیروی انسانی اساتید ما پیشرو هستند. در این میان حفظ و ارتقاء منابع سرمایه‌ای دانشگاه برای تقویت و استمرار اثربخشی اجتماعی و همچنین حفظ ظرفیت رقابت‌پذیری دانشگاه امری مهم و ضروری است.

دکتر اسلامی با اشاره به طرح‌های توسعه فناوری دانشگاه از قبیل ساخت گلخانه هوشمند و احداث کارگاه برای واحدهای دانش‌بنیان، تاسیس مرکز نوآوری پسته و دیگر طرح‌های پژوهشی پیش‌روی دانشگاه گفت: از جمله منابع مالی دانشگاه برای تحقق اهداف فناورانه، در اختیار داشتن زمین برای احداث زیرساخت‌های لازم خواهد بود و اگر در تدارک ساختارهای و تامین نیازهای مالی حوزه پژوهش تعلل شود، گوی رقابت، در مقیاس‌های مختلف منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی از دست خواهد رفت.

رئیس دانشگاه از مسئولین استانی و شهرستانی درخواست کرد با سیاست‌گذاری پژوهش‌محور مسیر تعالی و پیشرفت و تعالی جامعه را هموار کنند. وی عرصه پژوهش علمی را تنها حوزه بی‌طرف و بدور از سیاست‌زدگی برای پیشرفت و توسعه در تمام عرصه‌های جامعه دانست و اعلام کرد دانشگاه دامغان با تمام ظرفیت‌های خود آماده همکاری است.

رئیس دانشگاه دامغان با اشاره به اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر در دانشگاه تصریح کرد: درک چرایی و چگونگی این پدیده‌ها نیازمند کار پژوهشی است. اگر بتوانیم روش علمی حل مسئله و راه صحیح پژوهش را در محیط کلاس به دانشجو بیاموزیم و روحیه پژوهشی او را تقویت کنیم، همین امر سبب کاهش ناآرامی‌ها خواهد شد. چرا که یک پژوهشگر توانمند می‌داند از چه مراجع و منابعی اطلاعات موثق و قابل اعتماد خود را دریافت کند و قاعدتاً تحت تاثیر منابع اطلاعاتی نامعتبر قرار نمی‌گیرد.

دکتر خیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه دامغان نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه گفت: دانشگاه دامغان برای دومین سال پیاپی در رتبه‌بندی تایمز قرار گرفته و در حوزه مهندسی رتبه ۸۰۰ تا هزار دانشگاه‌های جهان و در حوزه علوم فیزیکی رتبه +1001 را به همراه 10 دانشگاه دیگر از ایران کسب کرده و در آخرین رتبه‌بندی نیچرایندکس نیز در جایگاه هشتم کشور قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری گفت: کسب رتبه 6 آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دامغان در بین دانشگاه‌های کشور از دیگر افتخارات حوزه پژوهش است که با وجود عدم منابع مالی کافی برای تامین و تعمیر دستگاه‌ها و کمبود امکانات، این رتبه جز با تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر اساتید و کارشناسان دانشگاه محقق نشده ‌است.

وی گفت: طرح پسته دانشگاه دامغان به عنوان الگوی نمونه کشوری، یکی از دو طرح برگزیده برتر در سطح دانشگاه‌های کشور شناخته شده است. ساخت نمونه اولیه سنسور دما و رطوبت برای تنظیم زمان و میزان آبیاری مورد نیاز درختان پسته، کاهش ۶۰ درصدی میزان سم آفلاتوکسین با استفاده از تکنولوژی تابش پلاسما در سطح آزمایشگاهی و ایجاد اپلیکیشن خرید و فروش محصول پسته، تاسیس دو شرکت و برگزاری رویداد ایده‌شو از دستاوردهای این فعالیت پژوهشی در چهارچوب طرح شهید احمدی روشن بوده است.

دکتر خیری به تاسیس مرکز نوآوری پسته و نمونه طرح‌های پژوهشی در این حوزه اشاره کرد و گفت: تهیه آزمایشگاهی کود فرمالدهید مایع (طرح دکتر سیدعلی پورموسوی) با هدف بهینه‌سازی نیتروژن مورد نیاز درختان پسته و پاسخ به کود تامین کننده نیتروژن خاک با آزادسازی نیتروژن بصورت آهسته؛ بررسی خواص کربن فعال ساخته شده از ضایعات گیاهی (پوست پسته) و کارایی آن در جذب یون‌های مختلف (کلسیم، منیزیم و ...) از آب شهری (طرح دکتر هادی باصری) با هدف تبدیل پوست پسته بلااستفاده به محصولی با ارزش افزوده بالا و بررسی کارایی کربن فعال ساخته شده، در حذف یون‌ها و کاهش سختی آب؛ استخراج، شناسایی و بررسی اثرات فتوپروتکتیو و سیتوپروتکتیو فیتواسترول از مغز و پوست سبز پسته (طرح دکتر آرزو رضایی) با هدف استخراج فیتواسترول به منظور استفاده در صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی؛ تهیه نانوجاذب‌های زیستی از پوست و برگ پسته برای حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی (طرح دکتراحسان نظرزاده) با هدف پاکسازی و حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی و سرانجام بررسی راهکارهای بازیافت مواد منفجره تاریخ مصرف گذشته (طرح دکتر سیدعلی پورموسوی) خنثی‌سازی مواد پرانرژی تاریخ مصرف گذشته و بازیابی ایمن و استفاده از نیتروسلولز موجود در صنایع مختلف و تهیه و تولید کود نیتروژن‌دار به عنوان کود آهسته رهش از جمله طرح‌های اجرا شده با توجه به طرح مزیت سرزمینی است که طرح‌های تکمیلی دیگری نیز در دست اجرا می‌باشد.

خیری با اشاره به برگزاری 4 کنفرانس بین‌المللی، 3 کنفرانس ملی و یک همایش منطقه‌ای در راستای رسالت اموزشی و پژوهشی دانشگاه از انتشار 4 مجله تخصصی بین‌المللی و 20 عنوان کتاب جدید در سال جاری خبر داد و گفت: در مراسم تجلیل از برگزیدگان ششمین دوره انتخاب کتاب سال استان سمنان از بین آثار انتشارات دانشگاه دامغان، اثر خانم دکتر پریسا فرخ با عنوان "ژنتیک انسانی، مفاهیم و کاربردها"، اثر آقای دکتر احمد نقی‌دخت با عنوان "فیزیک نوسانات و امواج با استفاده از متلب و پایتون" و اثر خانم دکتر آرزو رضایی با عنوان "میتوکندری و نقش آن در تندرستی، پیری و بیماری" در بین 6 اثر برتر و همچنین اثر آقای دکتر بهنام پورحسن با عنوان "مکانیک تحلیلی و مسائل" در بین 3 اثر شایسته تقدیر جای گرفتند.

در پایان این مراسم از سرآمدان علمی ایران (دکتر هادی شفائی‌مقدم و دکتر بهنام پورحسن)، 2درصد دانشمندان شاخص جهان (دکتر احسان نظرزاده، دکتر رسول محبی، دکتر احمد قلی‌زاده، دکتر حامد فضل‌اله‌تبار و دکتر بهنام پورحسن)، پژوهشگران برتر دانشکده‌ها (دکتر رضا ناظم‌نژاد، دکتر هادی شفائی‌مقدم، دکتر فاطمه سلیمی، دکتر احسان نظرزاده، دکتر محمدمهدی باقری‌محققی، دکتر رضا پورقلی، دکتر رضا داوری و دکتر بهنام پورحسن)، فناوران برتر ارتباط با صنعت و جامعه (دکتر حامد فضل‌اله‌تبار) و همچنین نویسندگان کتاب‌های برگزیده دانشگاه تجلیل و قدردانی شد.

TOP