×

گفت‌و‌گو به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زن در ریاضیات

رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه دامغان گفت: به خلاف بسیاری از کشورها، در ناخودآگاه جمعی ما ایرانی‌ها، از نظر علمی تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و زنان نامداری که در تاریخ این کشور، در رشته‌های مختلف علمی خصوصا ریاضیات درخشیده اند، مانند مرحوم پروفسور مریم میرزاخانی، بر این ادعا صحه می‌گذارند.

الهه ظهوریان در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی دانشگاه دامغان با اشاره پیشینۀ حضور خود در دانشگاه بیان کرد: من از سال 1375 در این دانشگاه مشغول به کار شدم و حدود 25 سال است که در این دانشگاه مشغول به کار هستم. دانشکدۀ ریاضی دانشگاه دامغان تحت عنوان گروه ریاضی در سال 1373 فعالیت خود را با دو رشتۀ ریاضیات کاربردی و دبیری ریاضی آغاز کرد و خوشبختانه بسیاری از دبیرهای ریاضی موفق شهر دامغان، دانشجویان ما بودند و فرزندان ما در حال حاضر تحت تعلیم آنها هستند که مایۀ رضایت و خوشحالی ماست.

وی ادامه داد: در سال 78 رشتۀ ریاضیات محض نیز در کنار کاردانی کامپیوتر به این دانشکده اضافه شد و هم‌اکنون درصد قابل توجهی از کارکنان بخش فناوری اطلاعات دانشگاه، از دانشجویان خودمان بوده‌اند که نیروهای بسیار آزموده و عالی هستند که سرعت‌عمل در برگزاری کلاس‌های مجازی نمونه‌ای از توانمندی این عزیزان است. در پی موفقیت های این دانشکده، ما توانستیم مجوز کارشناسی علوم کامپیوتر را دریافت کنیم و هم اکنون فارغ‌التحصیلانی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترای این رشته داریم. در رشته‌های ریاضیات کاربردی و محض که قدمت بیشتری هم دارند، تاکنون فارغ‌التحصیلان زیادی داشته‌ایم.

ظهوریان اضافه کرد: از مهرماه سال 89 نیز پذیرای ورودی‌های رشته آمار بوده‌ایم و یکی دیگر از رشته‌های موفق این دانشکده می‌باشد و حدود 70درصد قبولی دانشجویان‌مان را در مقطع کارشناسی‌ارشد را داریم و هرسال دانشجویانی در گرایش‌های تحصیلات تکمیلی بهترین دانشگاه‌های کشور پذیرفته می‌شوند. 

رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر افزود:  از اوایل شروع به کار این دانشکده تا حدود سال 90، بیشتر دانشجویان ما را پسران تشکیل می‌دادند اما از این سال به بعد و تا الان، تعداد دانشجویان دختر ما خیلی بیشتر و این نسبت جمعیتی کاملا برعکس شده است.

الهه ظهوریان با تمجید از مقام علمی پروفسور مریم میرزاخانی ادامه داد: ایشان مایۀ افتخار ایرانی‌ها بوده و هست و بسیار حیف که خیلی زود ایشان را از دست دادیم. در مورد جایگاه زنان در ریاضیات با توجه به اینکه خود من مقطع دکترا را در فرانسه گذارندم، می‌توانم بگویم که خوشبختانه در کشور ما، برابری فکری بین زن و مرد، خصوصا در حیطۀ علمی وجود دارد. شاید قابل باور نباشد که زمانی نه‌چندان دور در اروپا فکر می‌کردند که زنان در فهم ریاضی از مردان ضعیف‌ترند و برایشان جالب بود که من به عنوان یک زن در کشورشان ریاضیات می‌خوانم و سوال می‌کردند که مگر در کشور شما زنان اجازۀ تحصیل ریاضی دارند؟ از این جهت شاید هنوز کشور ما شناخته نشده، زیرا ما، فی‌نفسه برابری فکری بین زن و مرد را قائل هستیم. در ایران عزیز ما، به طور کلی همواره زنان از جایگاه خوبی در ریاضیات برخوردار بوده‌اند. حتی در تاریخ این سرزمین، ما دریانوردان و ناخداهای زن داشته‌ایم که بدون دانش ریاضی، امکان نداشته به این جایگاه برسند.

وی افزود: مشاهدۀ زنان توانمندی از این دست، در ناخودآگاه جامعۀ ما این تفکرِ برابری فکری بین زن و مرد را بوجود آورده است، به خلاف کشورهای غربی که در همین تمدن‌های چندصد ساله‌شان، بانوان قدرتمند شاخصی از نظر فکری و مدیریتی نداشته‌اند، لذا این افکار در ذهنشان هست که نابرابری وجود دارد. مثلا دانشمندی مثل ماری کوری به عنوان یک دانشمند خانم، به سختی وارد دانشگاه شده است. لذا می‌توان گفت فارغ از مسائل سیاسی و حاشیه‌ای، زنان در کشور ما، همواره در جایگاه علمی خوبی قرار داشته‌اند و وجود بزرگانی همچون بانو مریم میرزاخانی گواهی بر این مدعا است.

ظهوریان در پایان اضافه کرد: به همه دانشجویان عزیز توصیه می‌کنم از این زمان ارزشمندی که در اختیارشان قرار گرفته و نیروی معجزه‌آسای جوانی استفاده کنند و با نگاه به دانشمندانی همچون خانم میرزاخانی، مطمئن باشند که با تلاش و پشتکار می‌توانند به موفقیت دست یابند. برای همه دانشجویان آرزوی خوشبختی و عاقبت به خیری دارم و امیدوارم که با بهبود اوضاع کشور، به اهداف خود برسند.

TOP