×

هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران به میزبانی دانشگاه دامغان آغاز به کار کرد

هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران با پذیرش 127 مقاله، با حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه دامغان، کمیته‌های علمی و اجرایی همایش و همچنین حضور مجازی مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، امروز ساعت 8:30 صبح آغاز به کار کرد و تا ساعت 15 روز جمعه این گردهمایی علمی ادامه خواهد داشت.

«آموزش ریاضی ابتدائی» به عنوان مبنا در آموزش ریاضی

دبیر علمی این نشست علمی-آموزشی گفت: این کنفرانس هر ساله با هدف ایجاد فرصت هم‌اندیشی و تبادل تجربیات علمی-آموزشی ریاضی، بهره‌مندی از یافته‌های پژوهش ریاضی در سطح ملی و بین المللی، بررسی چالش‌های آموزش ریاضی، آشنایی با روش‌های نوین آموزش، با تلاش اتحادیه انجمن‌های معلمان ریاضی ایران برگزار می‌شود.
دکتر بهزاد صالحیان گفت: تحولات عظیمی در کتابهای دبیرستانی رخ داده که متاسفانه برخی سرفصل‌های اساسی و پایه ریاضیات دانشگاهی حذف یا کمرنگ شده‌اند و زمانی ما از این تغییرات با خبر شدیم که با قشری از دانش‌آموزان کم تجربه و بدون دانش اولیه‌ی لازم برای ورود به درس‌های ریاضی دانشگاهی مواجه شدیم. بنابرین کمیته علمی کنفرانس تصمیم گرفت: «ارتباط آموزش ریاضی ابتدایی و متوسطه با آموزش ریاضی دانشگاهی» را از محورهای مورد مطالعه این کنفرانس قرار دهد.
وی گفت: شعار اصلی کنفرانس هیجدهم با توجه به سال جهانی علوم‌ پایه، «آموزش ریاضی ابتدائی به عنوان مبنا در آموزش ریاضی» در نظر گرفته شده‌است.
وی بررسی افت کیفیت و کمیت آموزش ریاضی در مدارس و دانشگاه‌ها و چگونگی ارتقاء علاقمندی دانش‌آموزان به موضوع ریاضی، نقش آموزش ابتدایی، استفاده از فناوری‌های نوین آموزش ریاضی، آموزش مدلسازی و ترویج خلاقیت و استانداردهای محتوایی تدریس و نقد و بررسی کتب درسی و چالشهای آموزش ریاضی دانشگاهی را از مهمترین محورهای گفتگو در این همایش خواند.
دبیر علمی این کنفرانس ملی از برخی اساتید برجسته و صاحب سبک در آموزش ریاضی از جمله پروفسور زلمان یوزیسکین استاد تمام و دارای گرنت دائمی آموزش ریاضی از دانشگاه شیکاگوی آمریکا، دکتر رادمهر و دکتر اصغری ، دکتر میرزاوزیری، دکتر رفیع پور، دکتر قربانی، دکتر برهمند که از افتخارات و سرآمدان آموزش ریاضی هستند و زحمت سخنرانی‌های کلیدی این کنفرانس را برعهده دارند تشکر کرد و گفت با پیگیری‌های دکتر مصلحیان، ریاضیدان و پژوهشگر برتر علوم پایه، مجموعه مقالات برگزیده این کنفرانس در مجله بسوی علوم ریاضی منتشر خواهد شد.

دانشگاه باید بتواند حلقه اتصال علوم پایه و علوم کاربردی و نوآور را با توجه به مزیت‌های سرزمینی برقرار و پیشرفت منطقه‌ی پیرامونی خود را فراهم سازد

سرپرست دانشگاه دامغان ضمن خیرمقدم به میهمانان، با تقدیر از برگزارکنندگان این کنفرانس که برای بهبود کیفیت آموزش در تلاشند؛ گفت: دانشگاه دامغان با سابقه تخصصی که در زمینه علوم پایه و ریاضیات دارد و با توجه به حال نامساعد این رشته بنیادین در جامعه کنونی، سه برنامه‌ی رو به تکامل را برای مقابله با این شرایط در نظر گرفته است.
دکتر اسلامی اولین برنامه راهبردی دانشگاه را جذب دانشجویان مستعد از طریق بورسیه کردن آنان دانست و گفت: با توجه به دغدغه‌مندی جوانان در خصوص مسائل اقتصادی، جهت‌دهی منابع اعتباری صندوق خیرین می‌تواند مشوقی برای ارتقاء کیفی رشته‌های علوم پایه باشد.
وی در ادامه به مسئله اشتغال دانش‌آموختگان اشاره کرد و گفت: دانشگاه باید بتواند حلقه اتصال علوم پایه و علوم کاربردی و نوآور را با توجه به مزیت‌های سرزمینی برقرار و پیشرفت منطقه‌ی پیرامونی خود را فراهم سازد.
وی گفت: تا زمانیکه علوم پایه کاربردی‌سازی نشود؛ چه تولیدات علمی و چه دانش‌آموختگان این حوزه جایگاه خود را پیدا نخواهد کرد.
سرپرست دانشگاه دامغان در پایان، بحث تنوع و روزآمدسازی الگوها و شیوه‌های آموزشی در علوم پایه را مطرح کرد و گفت: برگزاری این کنفرانس‌ها و تداوم این هم‌اندیشی‌های سازنده می‌تواند راه برون رفت از این بحران را در پی داشته باشد دانشگاه همواره حامی این رویدادها خواهد بود.

یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت آموزش و پرورش، توسعه‌ی کیفی آموزش با استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های موجود است

دکتر شیرزاد، مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، که بصورت غیرحضوری در این همایش شرکت داشت با ارائه آمار ثبت‌نام در رشته ریاضی، وضعیت قبولی و نمرات دانش‌آموزان در خردادماه سال جاری گفت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت آموزش و پرورش، توسعه‌ی کیفی آموزش با استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های موجود است.
وی همچنین از تشکیل دبیرخانه‌های راهبردی برای کلیه دروس خبر داد و گفت: امیدواریم با تعامل‌هایی که از سراسر کشور در خصوص وضعیت کتاب‌های درسی، نحوه تدریس و تدوین سیاست‌گذاری‌های استقبال دانش آموزان از رشته‌های مورد نیاز، برقرار می‌شود شاهد بهبود کیفیت آموزش در کشور باشیم.

شایان ذکر است شرکت در این کنفرانس از طریق لینک زیر در دسترس می‌باشد:

https://www.skyroom.online/ch/nasserakhoundi/room1

 

TOP