×

اولین شماره مجله بین المللی Journal of Holography Applications in Physics دانشگاه دامغان با پژوهشی از مدیر موسسه فیزیک نظری دانشگاه استنفورد و عضو آکادمی ملی علوم در ایالات متحده آمریکا، منتشر شد.

 پروفسور لئونارد ساسکیند (Leonard Susskind) استاد دانشگاه استنفورد، پژوهش اخیر خود در زمینه «فرمولبندی هولوگرافیک پدیده هایی مثل درهم تنیدگی، بی نظمی و پیچیدگی در فضای دو سیته» را در نخستین شماره از مجله Journal of Holography Applications in Physics دانشگاه دامغان منتشر کرد.

 پروفسور لئونارد ساسکیند (Leonard Susskind) استاد دانشگاه استنفورد، مدیر موسسه فیزیک نظری استنفورد و عضو آکادمی ملی علوم در ایالات متحده ی آمریکا یکی از بزرگترین فیزیکدانان نظری جهان و یکی از بنیانگذاران نظریه ریسمان است. پروفسور ساسکیند با ارائه توصیف هولوگرافیک از سیاه چاله ها توانست فاتح نبرد معروف سیاه چاله ها در مقابل استیون هاوکینگ شود. هاوکینگ اعتقاد داشت که اطلاعات پس از ورود به سیاه چاله نابود شده و هیچ اثری از آن در جهان باقی نمی ماند، به عبارت دیگر هیچ ارتباط علی بین مرکز سیاه چاله و افق رویداد آن وجود ندارد. اما پروفسور ساسکیند پس از سال ها تلاش و محاسبه نشان داد که اطلاعات سه بعدی مرکز سیاهچاله بر روی افق رویدادش به صورت دو بعدی نمایش داده می شود (اصل هولوگرافی). پروفسور ساسکیند جوایز معتبر و متعددی از جمله جایزه بوریس پرگل در 1975، جایزه ساکورایی در 1998، جایزه پومرانچوک در 2008 و مدال کلین اسکار در 2018 را کسب نموده است.

اکنون، پروفسور ساسکیند که یکی از پیشگامان نظریه ریسمان و اصل هولوگرافی است، در یکی از پژوهش های اخیر خود به فرمولبندی هولوگرافیک پدیده هایی مثل درهم تنیدگی، بی نظمی و پیچیدگی در فضای دو سیته پرداخته است.

برای مطالعه این مقاله به شماره اول مجله بین المللی   Journal of Holography Applications in Physics مراجعه نمایید (jhap.du.ac.ir). در این شماره از مجله، پژوهشگرانی برجسته از کشور های امریکا، آرژانتین، انگلستان، مکزیک، هند و ژاپن به ارائه جدیدترین پژوهش های خود در موضوعات مرتبط به هولوگرافی پرداخته اند.

شایان ذکر است که این مجله به مدیر مسئولی دکتر بهنام پورحسن و سردبیری دکتر سید احمد کتابی در دانشگاه دامغان منتشر می شود.

TOP