×

گفت و گو با دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه دامغان

دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه دامغان گفت: اهداف این دفتر شامل ساماندهی فعالیت های علمی، آموزشی و فرهنگی استادان و نیز ايجاد ارتباط میان تصميم‌گيران و مدیران نظام با بدنه عظيم علمي كشور است.

دکتر رضا مرتضوی در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی دانشگاه با اشاره به پیشینه تشکیل دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان بیان کرد: دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان در سال ۱۳۸۰ و پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر شکل‌گیری گردهمایی‌هایی از اساتید دانشگاه و محققین و پژوهشگران در طول سال برای کمک به تصمیم‌سازی در نهاد‌های بالادستی ایجاد شد. از لحاظ ساختاری این دفتر یکی از مدیریت های حوزه معاونت فرهنگی و سیاسی نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاست که زیر نظر رئیس مرکز هدایت و اداره می‌شود. هم‌اکنون بیش از ۳۱۰ دانشگاه و مركز آموزش عالي در سراسر کشور داراي دفتر هم انديشي استادان و نخبگان است.

وی با اشاره به وظایف این دفتر ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه‌های ابلاغی، اهداف این دفتر شامل ساماندهی فعالیت های علمی، آموزشی و فرهنگی استادان (معرفت‌افزایی) و نیز ايجاد ارتباط میان تصميم‌گيران و مدیران نظام با بدنه عظيم علمي كشور (تصمیم‌سازی) است که در قالب برنامه‌هایی به صورت نشست‌های هم‌اندیشی، همایش‌ها، اردوها یا سایر برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌شود.

دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه دامغان با اشاره به برنامه‌های جاری دفتر گفت: همان‌طور که بیان شد محدوده فعالیت‌های این دفتر شامل برگزاری دوره‌های معرفت‌افزایی در قالب جلسات و برنامه‌های فرهنگی متنوع می‌باشد. با توجه به شرایط بیماری کرونا عمده این فعالیت‌ها در دو سال اخیر محدود به جلساتی در فضای مجازی شده است که البته با استقبال خوب مخاطبین و اساتید محترم همراه بوده است.

وی اضافه کرد: به طور ویژه این دفتر بر اساس نظرات همکاران عزیز طی کارگاه‌های برگزار شده در دوره‌های قبلی و مشورت  با مسئول محترم نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و سایر افراد صاحب نظر برای برگزاری دوره‌ «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اقدام نموده است.

دکتر مرتضوی به برنامه «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» اشاره نمود و افزود: مدتی بود که دفتر هم‌اندیشی به دنبال برگزاری دوره‌هایی بر اساس وظایف محول شده به شکلی بود که شرکت در آن برای همه اساتید علاقمند حتی‌الامکان به راحتی میسر باشد. بر این اساس تلاش شد دوره‌هایی حول مباحث معرفتی و به شکلی متتاسب با مشغله اساتید محترم برگزار شود. بنابراین طرحی به صورت گروه‌هایی در دانشکده‌ها با تعداد محدود سازماندهی شد.

وی ادامه داد: تأکید در جلسات بر تعاملی بودن فضای جلسه و شرکت همگانی در مباحث بوده است. به لحاظ جهت‌دهی به بحث‌ها و کمک به پیشبرد سرفصل انتخابی از یک مربی مدعو از حوزه علمیه به عنوان کارشناس مذهبی در هر گروه کمک گرفته شد. در این طرح کتابی با همین به عنوان محور بحث قرار خواهد گرفت که مطالب کتاب در ۴ دوره ۷ جلسه‌ای مرور خواهد شد. این کتاب از مجموعه سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در ماه رمضان ۱۳۵۳ و در مشهد مقدس در قالب تفسیر موضوعی قرآن کریم گردآوری شده است.

عضو هیأت علمی دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه دامغان با اشاره به میزان استقبال از طرح مذکور در دانشگاه گفت: خوشبختانه در دور اول برگزاری این طرح، با توجه به ویژگی‌های برجسته شیوه برگزاری دوره از جمله کارگاهی بودن فضای جلسات و امکان مشارکت همگانی در مباحث، انعطاف در برگزاری زمان جلسه به صورت مجازی و نیز آشنایی نسبی اعضای یک گروه با یکدیگر، شاهد استقبال خوبی از سوی همکاران بودیم به نحوی که در دور اول حدود ۵۰ نفر از همکاران در دوره شرکت کردند.

دکتر مرتضوی در ادامه گفت: بعد از پایان دوره و بر اساس بازخوردهای دریافتی با تغییرات اندکی دور دوم این طرح از ابتدای سال تحصیلی جاری  شروع شده است. دوره جدید با استقبال بیشتری مواجه شده است، به طور مثال در دانشکده فنی با توجه به ثبت نام بیش از ۶۰٪ اعضای هیئت علمی ۳ گروه تشکیل شده است. همچنین در برخی از دانشکده‌ها مانند دانشکده شیمی، ریاضی و علوم انسانی گروه‌هایی با بیش از ۸ عضو شکل گرفته است. امیدواریم با توجه به اطلاع‌رسانی صورت گرفته افراد بیشتری با مراجعه به سرگروه‌های محترم معرفی شده در دانشکده‌ها جهت ثبت نام در دور جدید از این طرح اقدام کنند تا انشاالله به مرور یک جریان فکری فرهنگی مؤثر و سازنده در سایه انس با قرآن کریم در فضای دانشگاه شکل گیرد.

دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه در مورد نحوه ثبت نام اعضای هیئت علمی بیان کرد: گروه‌ها به جهت راحتی همکاران به صورت دانشکده‌ای شکل گرفته‌اند البته هر کدام از همکاران می‌توانند در گروه مورد نظر خود ثبت نام کنند و محدودیتی از این بابت نیست. حتی اگر تعداد به اندازه کافی باشد می‌توانند گروه جدیدی را ایجاد کنند و بر اساس برنامه این دفتر و ساعات مورد نظر خود نسبت به برگزاری جلسات اقدام کنند. اسامی سرگروه‌های محترم جهت ثبت‌نام به شرح زیر می‌باشد:

  1. 1. خانم دکتر اردکانی‌زاده (دانشکده علوم انسانی)
  2. 2. آقای دکتر حسنی‌مقدم (دانشکده ریاضی)
  3. 3. آقای دکتر حیدری (دانشکده فنی و مهندسی)
  4. 4. آقای دکتر نجفی (دانشکده زمین‌شناسی)
  5. 5. آقای دکتر آخوندی (دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر)
  6. 6. آقای دکتر زارع (دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر – فیزیک)
  7. 7. آقای دکتر فرید نوری (دانشکده زیست‌شناسی)
  8. 8. آقای دکتر محمودی (دانشکده شیمی)
  9. 9. آقای دکتر تقی‌پور (دانشکده زمین‌شناسی)
  10. 10. آقای دکتر ناظم‌نژاد (دانشکده فنی و مهندسی)
  11. 11. آقای دکتر مرتضوی (دانشکده فنی و مهندسی)
  12. 12. آقای دکتر نادعلی‌زاده (دانشکده هنر)

وی افزود: در پایان هر دوره بر اساس گزارش سرگروه محترم، برای کلیه اعضای گروه، گواهی شرکت از سوی دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان صادر خواهد شد.

دکتر رضا مرتضوی در پایان گفت: لازم هست از همه عزیزانی که در شکل‌گیری و ادامه این طرح قرآنی کمک کرده‌اند، تشکر کنم. به طور خاص از مسئول محترم دفتر نهاد مقام معظم رهبری حاج آقا فضلیان و نیز حاج‌ آقای توحیدی‌نیا و آقای دکتر زارع که برگزاری دوره را پیش‌نهاد و پیگری کردند، تشکر می‌شود. همچنین لازم هست از سرگروه‌های محترم که زحمت اصلی هماهنگی و برگزاری دوره را در دانشکده‌ها بر عهده دارند، تشکر نمایم. از همکاران عزیز روابط عمومی دانشگاه هم که زحمت اطلاع‌رسانی این طرح را تقبل کردند، کمال امتنان را ابزار می‌کنم. انشاالله خداوند به این تلاشهای اندک ما خیر و برکت بدهد.

TOP