×

گزارش نخستین جلسه مطبوعاتی سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال

به گزارش روابط عمومی سومین جشنوارۀ ملی هنرهای دیجیتال، نخستین جلسۀ مطبوعاتی جشنواره، دوشنبه 21 تیر‌ماه 1400 با حضور دکتر علیرضا رزازی‌فر؛ دبیر جشنواره) و عمادالدین متین؛ معاون دبیر در امور اجرایی به صورت مجازی در فضای اسکای‌روم برگزار شد.

رزازی‌فر در ابتدا صحبت‌های خود را با معرفی تاریخچه هنرهای دیجیتال بیان کرد : ما در ابتدا، جشنواره‌های پیرامون هنرهای دیجیتال در جهان سپس سابقۀ جشنواره‌های هنرهای دیجیتال در داخل کشور را بررسی کردیم. در داخل کشور دو دوره جشنواره ملی هنرهای دیجیتال برگزار شده بود؛ دوره اول به میزبانی دانشگاه هنر تهران و دوره دوم به میزبانی دانشگاه هنراسلامی تبریز. نهایتا با بررسی مجموع جشنواره‌های ملی و جهانی به نتایجی رسیدیم که چه بخش‌هایی را به صورت رقابتی و چه بخش‌هایی به صورت غیررقابتی در جشنواره قرار دهیم.

وی در ادامه با معرفی بخش‌های جشنواره ادامه داد: پنج بخش برای جشنواره انتخاب شده است. بخش اول «تصاویر ایستای دیجیتال» است که شامل دستکاری دیجیتال در عکس، گرافیک دیجیتال، طرح‌های تصویری فراکتال و نقاشی دیجیتال دو‌بعدی و سه‌بعدی می‌باشد. طرح‌های تصویری فراکتال بخش جدیدی است که به سمت فرمول‌های ریاضی میل دارد. با وجود اینکه جشنواره‌هایی در خارج از کشور در این رابطه وجود دارد اما در ایران تا به حال به آن پرداخته نشده ‌بود و ما این بخش را اضافه کردیم تا حداقل این مسئله را معرفی کنیم و این سوال و ترغیب را در ذهن دانشجویان و اهل فن به وجود آوریم تا در سال‌های آینده شاهد رشد این رشته در کشور باشیم. بخش دوم جشنواره، «تصاویر متحرک دیجیتال» است که شامل موشن گرافیک، انیمیشن و فیلم‌های کوتاه واجد جلوه‌های دیجیتال است. «طراحی تعاملی دیجیتال» بخش بعدی جشنواره است که شامل بازی دیجیتال، طراحی وب، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌شود که دو مورد آخر از بخش رقابتی خارج شدند زیرا به واسطه مسائل تکنولوژی، ما هنوز در زمینه AR و VR آنقدر تولید نداریم که بخواهیم به سطح مسابقه برسیم. بخش چهارم «هنر هوش مصنوعی» است که مانند واقعیت مجازی و افزوده، هنری است که به‌تازگی و در چند سال گذشته در سطح هنر دیجیتال مطرح شده و بخاطر همین ترجیح دادیم به جای بخش رقابتی، در پنل‌ها و میزگرد‌ها به آن پرداخته شود و بخش آخر جشنواره نیز «هنرهای دیجیتال بینارشته‌ای» است که شامل ویدئوآرت، هنر چیدمان دیجیتال، هنرهای نمایشی دیجیتال، موسیقی دیجیتال و روایتگری دیجیتال می‌شود که بعضی از آنها مانند روایتگری دیجیتال یا هنرهای نمایشی دیجیتال شاید دو سه سال باشد که در دنیا مطرح شده باشد و ما اینها را قرار دادیم تا از طریق میزگرد‌ها و با حضور برجسته‌ترین اساتید این حوزه‌ها بررسی شوند. علاوه بر آن، اگر آثاری هم در این بخش‌ها به دست ما رسیده باشد حتما به نمایش خواهیم گذاشت کمااینکه مثلا در زمینه موسیقی دیجیتال یا واقعیت افزوده چندین اثر به دبیرخانه ارسال شده و حتما نمایش داده خواهند شد.

دبیر سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال در مورد بخش رقابتی و غیر رقابتی جشنواره عنوان کرد: همانطور که اشاره کردم ما سعی کردیم در کنار بخش رقابتی و مسابقه‌ای جشنواره، به بحث آموزش نیز در جشنواره پرداخته شود. جشنواره‌ها پس از به وجود آمدن رسانه‌های دیجیتال، یک رسالت جدیدی برعهده دارند و آن آگاهی‌سازی، هدایت و تشویق است. یعنی اگر ما فرضا بحث هنر هوش مصنوعی داریم باید بتوانیم این هنر را با آموزش شروع کنیم تا بعد از این در جشنواره‌های بعدی به گوش هم هیئت علمی و هم دانشجویان خورده باشد و بتوانند در آن رشته ادامه بدهند و کار کنند یا بحث موسیقی دیجیتال که باید از موسیقی مبتذل تمایز داده شود. این بحث‌ها، بحث‌های نظری است و یکی از رسالت‌های مهم جشنواره پرداختن به همین موضوعات است که ما هم پرداخته‌ایم. در پنل‌های چندگانه‌ای که در بخش میزگرد‌ها داریم، بهترین اساتید ایران را گرد هم آورده‌ایم که درمورد این مباحث صحبت کنند تا بتوانیم چشم‌اندازی از آینده این هنر داشته باشیم. علاوه بر این در بخش رقابتی جشنواره هم سعی کردیم به‌گونه ای عمل کنیم که بتوانیم وضعیت هنرهای دیجیتال را راهبری و هدایت کنیم و به همین منظور تمام اعضای هیئت داوران از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و متخصصین این امور انتخاب شده‎اند تا نتایج داوری بتواند برای شرکت کنندگان هدایتگر باشند و علاقه‌مندان بدانند در نگاه علمی، دانشگاهی و عمومی این هنر چگونه غربالگری می‌شود و کار برگزیده چگونه انتخاب خواهد شد.

رزازی فر در پایان از سازمان صدا و سیما و همچنین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بخاطر حمایت ها و کمک هایشان به جشنواره تشکر کردند.

در ادامه نشست، عمادالدین متین معاون اجرایی جشنواره با بیان توضیحاتی در مورد جشنواره بیان کرد: ابتدا بنا بر این بود که ما جشنواره را از تاریخ 20 تیرماه شروع کنیم اما متاسفانه قطعی‌های گسترده برق منجر به این شد که برنامه های نمایشگاه آنلاین ما دچار مشکلاتی شود و به همین خاطر افتتاحیه جشنواره با تاخیری پنج‌روزه و در تاریخ 25 تیر برگزار خواهد شد. یکی از موارد دیگر که از قبل اعلام کرده بودیم، برگزاری نمایشگاه حضوری بود که با توجه به شرایط قرمز کرونایی شهر تهران و اولویت سلامت مخاطبین جشنواره، ما ناچار به لغو این نمایشگاه شدیم.

معاون اجرایی جشنواره در ادامه به ذکر نکات آماری جشنواره پرداخت و گفت: حدود 700 اثر برای جشنواره ارسال شد که از میان مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه، 513 اثر واجد شرایط شناخته شدند. پس از داوری ابتدایی، 184 اثر توسط هیئت انتخاب جشنواره برای حضور در بخش رقابتی پذیرفته شد. این آثار شامل 17 اثر دستکاری دیجیتال در عکس، ۳۲ اثر گرافیک دیجیتال (پوستر) ، 26 اثر نقاشی دیجیتال ، ۳۳ اثر موشن گرافیک ، 40 اثر انیمیشن ، 10 اثر فیلم‌ کوتاه واجد جلوه‌های ویژه دیجیتال، ۷ اثر بازی دیجیتال، 5 اثر طراحی وب و 14 اثر ویدئوآرت می‌باشد. لازم به ذکر است در بین بخش‌هایی که برای قسمت رقابتی جشنواره در نظر گرفته شده بود، هیئت انتخاب دو بخش «طرح‌های تصویری فراکتال» و «هنرهای نمایشی دیجتال» هیچ اثری را برای ورود به جشنواره شایسته ندیدند. در کل، مجموع آثاری که امسال به جشنواره ارسال شد، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی به نسبت جشنواره‌های گذشته رشد چشم‌گیری داشتند و این باعث خوشحالی است.

متین در ادامه در مورد بخش کرونا جشنواره نیز توضیح داد : ما در جشنواره سه موضوع آزاد، آسیب‌های اجتماعی و کرونا داشتیم که بخش کرونا به پیشنهاد حامی جشنواره یعنی شبکه سلامت به جشنواره اضافه شد. خوشبختانه استقبال از این بخش بسیار عالی و فراتر از انتظار بود. انشاالله اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود سعی خواهیم کرد با شبکه سلامت سیما در خصوص پخش آثار این بخش همکاری داشته باشیم.

پس از پایان صحبت‌های عمادالدین متین، نشست به صورت پرسش و پاسخ ادامه یافت و حاضران در جلسه سوال‌های خود را در مورد جشنواره مطرح کردند.

رزازی فر در پاسخ به سوالی در مورد هیئت داوران جشنواره اعلام کردند : پنج گروه هیئت داوران از قوی‌ترین اساتید هر حوزه برای بخش های مختلف جشنواره انتخاب شده‌اند که به زودی و با برنامه‌ریزی که صورت گرفته اسامی آن‌ها اعلام خواهد شد.

سوال بعدی در مورد نحوه برگزاری افتتاحیه و اختتامیه جشنواره بود که دکتر رزازی‌فر پاسخ داد: افتتاحیه جشنواره انشاالله طبق برنامه 25 تیر به صورت مجازی با حضور مسئولان برگزار و اطلاعات جامعی در مورد جشنواره ارائه خواهد شد و بلافاصله پس از آن اولین پنل جشنواره را با حضور اساتید خواهیم داشت. اختتامیه جشنواره نیز به صورت نیمه حضوری در شهر تهران با حضور مسئولان کشوری برگزار خواهد شد. یعنی تعدادی به صورت حضوری در اختتامیه حضور خواهند داشت و با مابقی افراد به صورت مجازی در ارتباط خواهیم بود. با توجه به شرایط کرونا سعی خواهیم کرد فضایی باز و با ظرفیت بالا برای مکان اختتامیه در نظر گرفته شود تا بتوانیم پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنیم. همچنین لازم است بگویم ما نه از از هیچکس توقع داریم و نه دعوت می‌کنیم که بخواهند این خطر را قبول کنند و برای این مسئله از شهرشان به تهران بیایند. علاقه‌مندان می‌توانند اختتامیه جشنواره را از آپارت و اینستاگرام و اگر شرایط فراهم شود انشاالله از یکی از شبکه‌های سیما به صورت زنده تماشا کنند. جوایز برگزیدگان نیز اگر به صورت حضوری در جلسه اختتامیه حاضر نباشند، حتما توسط جشنواره برایشان ارسال خواهد شد.

در ادامه عمادالدین متین در مورد دو سوال نحوه اعلام راه‌یافتگان و جوایز جشنواره توضیح داد : از همان ابتدا ما راه‌های اطلاع رسانی جشنواره یعنی سایت جشنواره، صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام را به مخاطبین ارائه کردیم و شرکت‌کنندگان عزیز از طریق هر یک از این راه‌ها می‌توانند لیست آثار راه‌یافته را مشاهده کنند. تماسی با هنرمندانی که آثارشان انتخاب شده گرفته نخواهد شد و صرفا با کسانی که در بخش انیمیشن و موشن گرافیک انتخاب شده‌اند در ارتباط با فرم تعهد‌نامه مربوط به پخش آثارشان از شبکه‌های سیما تماس گرفته شده است. در مورد جوایز نیز انشاالله در هر بخش به برگزیدگان و آثار شایسته تقدیر، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

نخستین جلسه مطبوعاتی سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال با طرح تمام پرسش های حضار و ارائه توضیحات مسئولین جشنواره پس از گذشت حدود یک ساعت به پایان رسید.

سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال، 25 الی 31 تیرماه 1400 توسط “معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری” و به میزبانی “دانشگاه دامغان” برگزار خواهد شد.

TOP