×

ویژگی‌های شب قدر

مسئول دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه دامغان گفت: با تفکر و تعقل در شب‌های قدر، باید بیدار ماندن را به بیدار شدن و اصلاح گذشته منتهی کرد. 

حجت‌الاسلام عباداله فضلیان در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی دانشگاه بیان کرد: یکی از اتفاقات مهم در ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر است که هم‌اکنون در این ایام قرار داریم. یکی از حکمت‌هایی که شب قدر را دقیق مشخص نکرده‌اند شاید این باشد که انسان‌ها بیشتر به درگاه پروردگار بروند و حالت تضرع و دعا و نیایش داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از نکات حائز اهمیت شب قدر که سفارش هم شده، بیدار ماندن و شب زنده داریست. به نظرم مهم‌تر از بیدار بودن، بیدار شدن است. اگر بیدار بودن به بیدار شدن ختم نشود، فایده زیادی ندارد. با تفکر و تعقل در این شب و اندیشیدن در مورد کارهایی که انجام داده‌ایم، می‌توانیم این زمان را در این شب‌های گرانقدر بگذرانیم. روایاتی مانند «حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا » و «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا» نیز از همین باب است که انسان به کارهایی که در طول یک‌سال انجام داده فکر کند و برای سال بعد برنامه‌ریزی کند تا ضعف‌ها و ایرادهای قبل را نداشته باشد. به تعبیر دیگر، شب قدر یک سال و زمان تحویلی است مثل عید نوروز. این هم یک نو شدن است که ما می‌خواهیم بعد از آن تحولی در خود ایجاد کنیم.

فضلیان اضافه کرد: در این شب‌های عزیز سعی بکنیم که علاوه بر دستورات دینی که در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان وجود دارد و فارغ از نتیجۀ دعا، دعا زیاد بکنیم که بسیار بسیار تأثیر‌گذار است. نباید به دعا نگاه مادی داشت، زیرا صرف دعا کردن، خودش ارزش و فضلیت است. اگرچه در صورتی که شرایط برآورده شدن دعا فراهم باشد، خداوند متعال این دعاها را برآورده خواهد کرد.

وی افزود: اهمیت دیگر ماه رمضان علاوه بر روزه‌داری و‌شب های قدر، نزول قرآن است. با توجه به آیاتی که در مورد نزول قرآن کریم در شب‌های قدر وجود دارد، عظمت کلام خدا می‌طلبد در باارزش ترین ظرف، جاری و نازل بشود که همان شب قدر است که ارزشمند‌ترین شب در میان شب‌هایی است که ما داریم.

وی ادامه داد: شهادت مولی امیرالمونین علی ابن ابیطالب(ع) از دیگر مناسبت‌های ویژه ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر است. در این شب‌ها ما باید این حضرت را برای نزدیکی بیشتر به خداوند و بیدار شدن بهتر انسان‌ها، واسطه قرار بدهیم. امیرالمومنین یک شخصیت جهانی است و بیانات این حضرت از نامه به مالک اشتر گرفته تا وصیت‌نامه ایشان خطاب به امام حسن(ع) وامام حسین(ع)، همواره مورد توجه شخصیت‌های غیر شیعه جهانی بوده است و اندیشمندانی همچون جرج جرداق مسیحی در بیان فضایل این حضرت قلم زده‌اند و نکاتی را بیان می‌کنند که شاید بسیاری از شیعیان در مورد آن حضرت نمی‌دانند.

حجه‌الاسلام فضلیان ادامه داد: امیرالمونین(ع) تجلی زیبایی و صفات خداوند متعال است. با توجه به اینکه انسان‌ها فطرتاً زیبایی را دوست دارند و تحسین می‌کنند و با نگاه به روایتی از امام رضا(ع) که می‌فرمایند: «فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» یعنی اگر مردم زیبایی‌ها و محاسن کلام ما را می‌دانستند از ما تبعیت می‌کردند، اگر ما این محاسن و زیبایی‌ها را به درستی برای مردم بیان کنیم، یقینا مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.  

وی افزود: از مظلومیت آقا امیرالمومنین(ع) این است که نگذاشتند این زیبایی‌هایی که در آن حضرت وجود داشت را مردم ببینند. دستگاه تبلیغاتی دشمن کاری کرد که این زیبایی‌ها دیده نشود. تا جایی که در تاریخ داریم که در خطبه‌های نماز جمعه، آن حضرت را لعن می‌کردند و به حدی دستگاه تبلیغاتی دشمن قوی عمل می‌کرد که باعث این گمراهی در مردم شده بود. زیرا اگر این زیبایی‌های وجود مبارک حضرت علی(ع) را مردم می‌دیدند، آن حضرت مرجعیت عمومی در جامعه پیدا می‌کرد، لذا با تبلیغات مسموم، جلوی این اتفاق را گرفتند.

مسئول دفتر نهاد رهبری ادامه داد: ابن ابی‌الحدید معتزلی که از علمای برجسته اهل سنت است نقل می‌کند که من تعجب می‌کنم مردم زمان علی(ع) به جای اینکه دور ایشان بگردند به گرد عمار می‌چرخیدند. زیرا روایت داریم از پیامبراکرم(ص) که عمار را یک گروه فاسق به شهادت می‌رسانند؛ لذا مردم اطراف او می‌گشتند تا حق را بیابند. غافل از اینکه خود عمار به دور امیرالمومنین می‌گشت و ایشان را محور حق می دانست. ابن ابی‌الحدید این نکته را از مظلومیت حضرت علی(ع) ذکر می‌کند که به خاطرات تبلیغات گسترده دشمن، مردم را از مراجعه به ایشان محروم کردند.

وی در پایان گفت: انشاالله که در این شب‌های قدر برای هم بسیار دعا کنیم و همانطور که گفته شد فارغ از نتیجه، به دعا به چشم ارزش نگاه شود. در صدر همۀ دعاها برای ظهور حضرت حجت(عج) دعا بکنیم و همچنین دعا کنیم خداوند متعال هرچه زودتر شر این ویروس منحوس را از سر مردم جهان کم بکند.

TOP