×

گزارشی پیرامون موضوع کار دانشجویی در دانشگاه دامغان

کارشناس امور رایانه معاونت دانشجویی دانشگاه دامغان گفت: مطابق آیین‌نامه جدید کار دانشجویی، معدل و مقطع تحصیلی در محاسبه مبلغ کار دانشجویی مؤثر است.

محبوبه صدراللهی در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی دانشگاه دامغان بیان کرد: مطابق دستورالعمل کار دانشجویی، هدف از آن ، ترویج فرهنگ کار میان دانشجویان و بهره‌گیری پاره‌وقت از توانمندی ایشان در پیش‌برد امور دانشگاه بیان شده است. در واقع کار دانشجویی بستر مناسبی برای مشارکت بیشتر دانشجویان در فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اداری و رفاهی است که به کسب تجربه در این زمینه‌ها منجر می‌شود. کمک به دانشجویان در تأمین بخشی از مخارج تحصیلی، از دیگر اهداف کار دانشجویی است که می‌شود به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای دانشجویان مقطع کارشناسی، حتما باید یک نیم‌سال از تحصیل آنها گذشته باشد تا دانشجو بتواند از کار دانشجویی استفاده کند اما برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی این شرط وجود ندارد.

صدراللهی اضافه کرد: مراحل ثبت‌نام کار دانشجویی از طریق سامانۀ بوستان انجام می‌پذیرد. ابتدا باید دانشجویان با ورود به این سامانه، واحد‌های متقاضی کار دانشجویی را ملاحظه کرده و با توجه به نوع کار و شرح وظایف تعیین شده و تخصص لازم در آن، درخواست خود را در واحد مورد نظر ثبت نماید. توصیۀ ما به دانشجویان این است که حتما قبل از ثبت درخواست، به صورت شفاهی نیز با واحد مورد نظر هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. پس از پایان زمان ثبت درخواست، واحد‌های متقاضی، درخواست‌ها را بررسی کرده و آن‌هایی که مورد تأییدشان هست را معرفی می‌کنند.

وی افزود: از دانشجویان گرامی درخواست داریم که بنا بر کاری که در هر نیم‌سال انجام می‌دهند، گزارش کار مختصری را در سیستم ثبت نمایند و از واحد‌های متقاضی هم خواسته‌ایم این گزارش‌ها را مطالعه نمایند و پس از تأیید برای ما بفرستند. هدف ما واقع‌سازی این مسئله است که دانشجویان مطابق فعالیت‌ها، دستمزد دریافت نمایند. پس از طی این مراحل و مطابق تعرفه‌های کاردانشجویی، در پایان ترم این مبالغ خدمت دانشجویان پرداخت می‌شود.

کارشناس امور رایانه معاونت دانشجویی در خصوص تعرفه‌های محاسبه کار دانشجویی بیان کرد: مطابق آخرین آیین‌نامه، هر دانشجو در یک نیم‌سال می‌تواند تا سقف 340 ساعت کار دانشجویی انجام دهد. مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و معدل نیم‌سال گذشتۀ دانشجو، آیتم‌هایی است که در محاسبه مبلغ کار دانشجویی مؤثر است . دانشجویان رشته‌های فنی‌مهندسی و علوم پایه با معدل بیشتر از 16 و رشته‌های کشاورزی، علوم انسانی و هنر با معدل بیشتر از 17، معدل الف محسوب می‌شوند و تعرفۀ کاردانشجویی برای این دانشجویان در مقطع کارشناسی، ساعتی 27540ریال، در مقطع کارشناسی‌ارشد ساعتی 42120ریال و در مقطع دکتری ساعتی 73710ریال است. اما در صورتی که معدل دانشجویان از این میزان کمتر باشد، کار دانشجویی آنها با مبلغ عادی محاسبه می‌شود. مبلغ عادی برای دانشجویان کارشناسی 22950ریال ، کارشناسی‌ارشد 35100ریال و دکتری 61425ریال است.

TOP