×

گفت‌و‌گو با عضو هیأت علمی دانشگاه دامغان که در فهرست 2 درصد نویسندگان شاخص در سطح جهان قرار دارد

عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه دامغان بیان کرد: نباید کارهای تئوری را دست کم گرفت زیرا کارهای تئوری و در قدم بعد شبیه سازی کم هزینه اند و زمینه ای برای کارهای عملی می باشند.

دکتر رضا ناظم نژاد که براساس جدیدترین نسخه ارائه ­شده از سوی پایگاه داده های موسوم به science-wide author databases of standardized citation indicators که در پایگاه Mendeley ثبت و منتشر شده، در فهرست 2 درصد نویسندگان شاخص در سطح جهان قرار گرفته است در گفت و گو با روابط عمومی گفت: هدف من از انتشار مقالات و فعالیت های پژوهشی این بود که نام دانشگاه دامغان را بولد نماییم تا بیشتر شناخته شود.

اما با توجه به تعداد ارجاعات به مقالات بنده در لیست دو درصد نویسندگان شاخص سطح جهان قرار گرفتم که توانستم افتخاری برای دانشگاه کسب کنم.

عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ادامه داد: زمینه فعالیت های پژوهشی ام در حوزه نانومکانیک و بیشتر بر روی ارتعاشات نانوسازه ها است.

وی ادامه داد: مثال ملموس از کاربرد نانوسازه ها سوییچ و عملگرها هستند که بسته به پالس دریافتی سرعت عملکرد متفاوتی دارند حالا اگر این سوییچ عملگر با مقیاس نانو داشته باشد چون فرکانس بسیار بالایی دارد سرعت عملکرد بسیار بالایی نیز خواهد داشت؛ بطور مثال قطع و وصل یک نشتی اگر مهم است که در کسری از ثانیه صورت پذیرد از نانوسازه ها استفاده می شود.

در واقع یکی از کاربردهای اصلی ارتعاشات نانوسازه ها در ماهواره ها است. زمانی که می خواهیم با ارسال سیگنالی جهت ماهواره را با سرعت تغییر دهیم از سوییچی استفاده می کنیم که این پالس را با سرعت دریافت کند و نیز سریع عمل نماید.

ناظم نژاد بیان کرد: فعالیت هایم بیشتر به صورت تئوری و شبیه سازی است اما به دلیل نیاز به ابزار خاص و دقیق که هنوز توسعه نیافته و در دسترس نیست وارد بحث های آزمایشگاهی در زمینه ارتعاشات نانومکانیک ها نشده ام.

عضو بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این موضوع که نباید کارهای تئوری را دست کم گرفت بیان کرد: کارهای تئوری و در قدم بعد شبیه سازی کم هزینه اند و زمینه ای برای کارهای عملی می باشند. در مباحث علمی و پژوهشی هم به چاپ مقاله و هم به کارهای آزمایشگاهی، ساخت و اختراع نیاز هست.

ناظم نژاد با اشاره به حمایت های بنیاد ملی نخبگان از جوانان نخبه اظهار داشت: در سال 94 موفق به کسب جایزه دکتر کاظمی آشتیانی شدم که بنیاد ملی نخبگان تا سقف 40 میلیون تومان که نیمی از آن برای خرید تجهیزات و مابقی بصورت گرنت بود به بنده اهدا شد.

وی در ادامه گفت: بنیاد ملی نخبگان حمایت های وسیعی از دانشجویان و اساتید دارد اما به دلیل نبود تحصیلات تکمیلی در گروه مهندسی مکانیک دانشگاه، کار را برای رقابت با اساتید دانشگاه های بزرگ سخت کرده است.

با این وجود از امکانات صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران که بیشتر تمایل به کارهای تجربی دارند استفاده می کنم.

TOP