×

گفت‌و‌گو با یک پژوهشگر برتر

عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه دامغان که به تازگی نامش در فهرست 2 درصد نویسندگان شاخص جهان قرار گرفته است گفت: دانشجویان کارشناسی، با مطالعۀ دقیق دروس خود و توجه به راهنمایی اساتید در مقطع کارشناسی‌ارشد و البته تلاش و کوشش فراوان، می‌توانند در زمینه‌های پژوهشی حضوری موفق داشته باشند.

بهنام پورحسن در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی دانشگاه با اشاره به سوابق تحصیلی‌اش  بیان کرد: من تمام مقاطع تحصیلی خود را در دانشگاه مازندران سپری کردم و پس از آن در قالب خدمت سربازی نخبگان در دانشگاه امام حسین(ع) مشغول به تحقیق بودم و سپس برای گذراندن دورۀ پسادکتری به دانشگاه تکنیکال استانبول رفتم و از سال 1393 به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه دامغان مشغول به تدریس و پژوهش هستم. 

وی با اشاره به شروع کارهای پژوهشی‌ از اواخر دورۀ کارشناسی ادامه داد: ما در فیزیک، دو حوزۀ کاملا مجزا از هم داریم. یکی حوزۀ مقیاس کوچک در حد اتم و کوچکتر از آن است که نظریۀ کوانتوم  در این بخش نقش مهمی را ایفا می‌کند. از طرف دیگر با حوزه‌ای در مقیاس‌های خیلی بزرگ مثل کهکشان‌ها و بزرگتر مواجهیم که نظریۀ گرانش در آن نقش بازی می‌کند و البته هر کدام از اینها اهمیت خاص خود را دارند. کاری که اغلب فیزیک‌دان‌ها می‌خواهند انجام دهند این است که این دو نظریۀ کاملا مجزا از هم را در قالب یک نظریه بیان کنند و پژوهش‌هایی که من از حدود سال 2006 انجام می‌دهم غالبا در همین راستاست که به نظریۀ گرانش کوانتومی معروف است و حدود 130 مقالۀ ISI حاصل این پژوهش‌ها بوده است.

پورحسن با اشاره به امکان عملیاتی شدن برخی پژوهش‌ها در آینده بیان کرد: نظریۀ گرانش کوانتومی به نوعی متحد کردن در فیزیک است. ما اگر به تاریخ علم فیزیک نگاهی بیاندازیم، از این دست اتحاد‌ها زیاد وجود دارد. مثلا وقتی حاصل اتحاد الکتریسیته با مغناطیس، شد علم الکترومغناطیس، حاصلش شد موتور الکتریکی و یک انقلاب صنعتی به وجود آمد. بعد از آن، الکترومغناطیس با کوانتوم متحد شد و ارتباط نور را با امواج الکترومغناطیس کشف کردند؛ الکترودینامیک کوانتومی به وجود آمد و در پی آن لوازمی مثل موبایل، لب تاب و... بر مبنای الکترودینامیک کوانتومی ساخته شدند. بنابراین انتظار داریم هر اتحادی بتواند یک انقلاب صنعتی عظیم برایمان به وجود بیاورد. همان‌گونه که ما اکنون امواج گرانشی را کشف کرده‌ایم اما نمی دانیم باید چگونه از آنها استفاده کرد، اگر بفهمیم امواج گرانشی در مقیاس کوانتومی چطور رفتار می‌کنند، می‌توانیم خیلی چیزها را پیش‌بینی کنیم و مطمئنا انقلاب صنعتی حتی بزرگتری نسبت به قبل اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص مشکلات ناشی از تحریم ها در حوزۀ پژوهش افزود: دسته‌ای از تحقیقات در رشته‌هایی که ما تحریم هستیم وجود دارد که به عنوان مثال لازم است از دستگاهی استفاده کنیم که تحریم است و ما اگر بخواهیم یک پژوهش را در سطح بین‌المللی معرفی کنیم باید بگوییم آن دستگاه را داریم در حالی نباید داشته باشیم. تحریم‌ها در این دسته از تحقیقات اثرگذار است اما در سطح نظری و آنچه تخصص خود من است فکر نمی‌کنم  مشکلی وجود داشته باشد و تحریم‌ها شامل این دسته نمی‌شود.

در انتها عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه دامغان با اشاره به جایگاه علمی این دانشکده و دانشگاه اظهار داشت: به نظرم گروه فیزیک دانشگاه دامغان، جایگاه خوبی دارد و هر ساله رتبه‌بندی‌ها نیز این را نشان می‌دهد. ما در رتبه‌بندی فدراسیون سرآمدان و رتبه‌بندی نیچر ایندکس جزو بیست دانشگاه برتر بوده‌ایم. بنابراین آیندۀ خوبی در پیش روی ماست. در حال حاضر مشغول راه‌اندازی گرایش علوم و فناوری کوانتوم هستیم که گرایش جدیدی در کارشناسی ارشد است و در صورت موفقیت در راه‌اندازی آن، آیندۀ بهتری نیز خواهیم داشت.

TOP