×

گزارش فعالیت‌های مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه در دوران پاندمی کرونا

رییس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه دامغان در خصوص اقدامات انجام شدۀ دوران پاندمی کرونا گفت: اقدامات زیادی از اولین ماه‌های شیوع این بیماری توسط این مرکز در سطح دانشگاه به انجام رسیده است اما برای شکستن زنجیرۀ انتقال این بیماری و تبیین جایگاه سلامت در دانشگاه، نیازمند همکاری و هم‌بستگی دیگر بخش‌های دانشگاه هستیم.

امیرحمزه خراسانی در گفت‌و‌گوی روز سه‌شنبه با روابط‌عمومی دانشگاه دامغان با بیان پیشینۀ مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه اظهار داشت: در سال 1377 مرکز مشاوره دانشگاه با یک نیروی پاره وقت راه‌اندازی شد و بعد از آن در دهۀ 80، مرکز بهداشت هم فعالیت خود را در کنار مرکز مشاوره آغاز نمود. هدف مرکز مشاوره ارتقاء سلامت روان دانشگاهیان با محوریت دانشجویی است و مرکز بهداشت نیز ارتقاء سلامت جسمی دانشگاهیان گرامی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: مرکز مشاوره دانشگاه دامغان طی سال‌های متمادی به عنوان مرکز بهداشت فعال کشوری از سوی سازمان امور دانشجویان شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت. این مرکز سه دوره از جمله سال گذشته به عنوان مرکز مشاورۀ نمونۀ کشوری شناخت شد. همچنین مرکز بهداشت دانشگاه نیز در سال‌های گذشته، یک دوره، عنوان مرکز بهداشت برتر کشوری را کسب نمود.

خراسانی اضافه کرد: هم‌اکنون در مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه، اکثر نیروها به صورت پاره وقت حضور دارند و کارشناسان و متخصصان مشاوره، روان‌شناسی، بهداشت، بهداشت محیط و بهداشت ‌عمومی در این مرکز مشغول فعالیت هستند و خدمات روانشناختی به صورت فردی و گروهی، در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاورۀ تحصیلی به دانشگاهیان عزیز ارائه می‌گردد.

وی با بیان اقدامات این مرکز پس از شیوع ویروس کرونا بیان کرد: پس از شیوع این بیماری، مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه‌ها با مأموریت جدید پیشگیری از ابتلا به این ویروس وارد عمل شدند. یکی از اقدامات اولیه در این زمینه که در ماه‌های ابتدایی شروع پاندمی انجام گرفت؛ راه‌اندازی کمپین ملی در خانه بمانیم با محوریت اجتماعی کرونا بود که کانون همیاران سلامت روان دانشگاه با تولید انواع محتواهای آموزشی، نقش خود را به خوبی در این راه ایفا کرد. فعالیت‌های این کانون تا اندازه‌ای برجسته بود که به عنوان کانون برگزیده از سوی وزیر علوم انتخاب و اخیرا نیز عنوان ممتاز و رتبه اول منطقه را بدست آورد.

رییس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه دامغان افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با کرونا، وبینارهای گسترده آموزشی، تولید و تدوین بروشورهای آموزشی و اجرای برنامۀ کارنامه سلامت برای تمامی دانشجویان با مشارکت 50 درصدی ایشان با محوریت کرونا از جمله فعالیت‌های این مرکز در دوران پاندمی این ویروس به شمار می‌آید.  پیگیری وضعیت دانشجویان دارای مشکلات روان‌شناختی و یا اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و ارجاع گزارش وضعیت این عزیزان به قسمت‌هایی که می‌توانند در جهت رفع مشکلات آنها اقدام نمایند، در کنار طرح غربالگری سردار سلیمانی از دیگر اقدامات این مرکز می‌باشد.

وی اضافه کرد: بازدید از تمامی اماکن دانشگاه از جمله: سراهای دانشجویی، سلف‌سرویس، آزمایشگاه‌ها، مسجد، نمازخانه‌ها، بخش‌های اداری توسط کارشناسان محیطی مرکز بهداشت به صورت مستمر انجام می‌شود. این نظارت در سراهای دانشجویی و سلف‌سرویس با دقت بیشتر و به صورت روزانه برقرار می‌باشد. علاوه بر این اقدامات، پک‌های بهداشتی نیز در اختیار همۀ دانشجویان مشغول فعالیت در دانشگاه قرار گرفته است. 

خراسانی تأکید کرد: اجرای طرح ملی احوال‌پرسی که استارت آن زده شده است از دیگر اقدامات مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه دامغان است که در این طرح، از دانشجویان گرامی، در زمینۀ کرونا، مشکلات اقتصادی، مسائل آموزشی و پیامدهای اجتماعی و خانوادگی این بیماری، سوالاتی پرسیده می‌شود و در ضمن آن، احوال دانشجویان را نیز جویا می‌شویم که تاکنون با بازخورد خوبی همراه بوده است.

امیرحمزه خراسانی با بیان پیگیری شرایط دانشگاهیان کرونایی توسط این مرکز  گفت: خدمات پزشکی و مشاوره‌ای مرکز مشاوره به صورت‌های تلفنی، آنلاین و آفلاین ادامه دارد.

وی افزود: در ششمین جشنوارۀ ملی هکاتم، بخش ویژۀ سلامت روان و کرونا را در نظر گرفتیم که با نهادینه شدن این موضوع، می‌توانیم با استقبال خوبی در سطح کشور همراه باشیم و حضور این بخش ویژه می‌تواند به افزایش نگاه پیشگیرانه و ارتقایی در سلامت روان جامعه کمک شایانی بنماید.

در پایان رییس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه دامغان با آرزوی سلامتی برای تمامی دانشگاهیان بیان کرد:  فکر می‌کنم در عرصۀ سلامت، اگرچه مرکز مشاوره و بهداشت به عنوان متولیان سلامت جسم و روان در جامعه دانشگاهی هستند، اما برای نهادینه شدن بحث سلامت، همت و تلاش همگانی ضروری است و امیدواریم با همکاری دیگر قسمت‌های دانشگاه، بتوانیم خدماتی که شایسته دانشگاهیان گرامی است را به بهترین شکل ارائه نماییم.

TOP