×

گفت‌و‌گو با یک پژوهشگر برتر

عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه دامغان که پیش‌تر در فهرست 2 درصد نویسندگان شاخص جهان قرار گرفته است گفت: ارتباطات بین‌المللی می‌تواند باعث شناخت دانشگاه در سطح دنیا شود و امور پژوهشی دانشجویان و اساتید را تسهیل نماید.

رسول محبی در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی دانشگاه با اشاره به سوابق تحصیلی‌اش  بیان کرد: تحصیلات دانشگاهی‌ام را در سال 1379 در رشتۀ مکانیک در حرارت و سیالات دانشگاه صنعتی شاهرود گذراندم و پس از آن در سال 1384 کارشناسی‌ارشد خود را در رشتۀ مکانیک تبدیل انرژی این دانشگاه سپری کرده و سپس در سال 1388 در مقطع دکتری دانشگاه صنعتی شاهرود پذیرفتم شدم و در سال 1392  با اخذ مدرک دکتری به دانشگاه دامغان پیوستم. در حال حاضر نیز به عنوان عضو هیأت علمی دانشکدۀ فنی و مهندسی این دانشگاه مشغول به فعالیت هستم.

وی ادامه داد: من از دوران کارشناسی به امور پژوهشی علاقمند بودم و فعالیت‌های مختلفی را در تمام مقاطع تحصیلی‌ام انجام دادم اما به طور تخصصی در مقطع دکتری وارد حوزۀ پژوهشی مرتبط با سیالات، انتقال حرارت، نانوسیالات و روش‌های محاسبات عددی شدم.

وی با اشاره به اهداف پژوهش در دانشگاه افزود: هدف از پژوهش، شفاف‌سازی و رفع ابهام از مسائل و مجهولات و رسیدن به واقعیت‎هاست که در نهایت به رفاه و آسایش برای جامعه منجر می‌شود. توسعه و پیشرفت جامعه، بدون انجام پژوهش امکان‌پذیر نیست و می‌توانیم بگوییم که پژوهش، نیروی محرک توسعه در تمام ابعاد یک جامعه می‌باشد.

محبی بیان کرد: مهم‌ترین نکته قبل از هر پژوهش، مطالعۀ متون علمی گذشته است تا پژوهشگران وارد موضوعات تکراری نشوند. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و افزایش نرخ با‌سوادی جامعه و رشد و توسعه دانشگاه و دانشگاهیان، علم و توسعه پیشرفت چشم‌گیری داشته و فناوری نانو هم از جمله فناوری‌هایی است که از زمان ظهور آن در دنیا، در ایران هم مورد مطالعه قرار گرفته و درحال حاضر، کشورمان از جمله کشورهای مطرح در این حوزه است. بنده با توجه به علاقه‌ای که به نانوسیالات و علم نانو در دوران دکتری پیدا کردم، وارد این عرصه شدم و فعالیت‌های خودم را به صورت تخصصی‌تر در این رشته پیگیری کردم.

وی افزود: پژوهش نانو در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بهینه‌سازی‌ها، افزایش انتقال حرارت، تجهیزات مهندسی، ماشین‌های الکتریکی ، مبدل‌های حرارتی و ... کاربرد دارد و به جهت سطح وسیع کاربردهای این حوزه، علاقه‌مند شدم تا در آن ورود پیدا کنم. سیالات رایج مثل آب و روغن در تجهیزات مهندسی، غالبا به عنوان واسط انتقال حرارت عمل می‌کنند که توانایی‌های محدودی از لحاظ خواص حرارتی دارند. لذا اضافه کردن ذرات در مقیاس نانو به داخل این سیالات با دارا بودن ضرایب بالای حرارتی از سال 1955 مورد استقبال دانشمندان قرار گرفت.

عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی ادامه داد: بیشتر کاربردهای صنعتی نانوسیالات مربوط به مباحث سرمایش و گرمایش است که در کنار آن می‌توان به کاربردهای پزشکی و داروسازی آن اشاره کرد. همچنین این علم در ساخت تراشه‌های الکترونیکی، خنک‌سازی تجهیزات الکترونیکی، خنک‌سازی موتور خودروها و مبدل‌های حرارتی، افزایش انتقال حرارت، افزایش راندمان سیستم‌های تهویه مطبوع در ساختمان‌ها و ... کاربرد فراوان دارد. من با توجه به این کاربرد‌ها، تاکنون بالغ بر 80 مقالۀ علمی پژوهشی و کنفرانسی ارائه داده‌ام که حدود 41 مقاله از این تعداد ISI و ده مقاله علمی_پژوهشی و مابقی کنفرانسی بوده است.

وی در خصوص قرار گرفتن در فهرست 2 درصد نویسندگان شاخص جهان اظهار داشت:  براساس جدیدترین نسخه ارائه شده از سوی پایگاه داده های موسوم به science-wide author databases of standardized citation indicators که در پایگاه Mendeley ثبت و منتشر شده ، افرادی که تعداد استنادات و مقالاتشان از یک حدی بالاتر بوده، به جامعه علمی دنیا معرفی کردند و بنده هم این افتخار را داشتم که در یکی از این زمینه‌ها، پژوهشگر برتر معرفی شدم.

محبی اضافه کرد: بر اساس علائق پژوهشی که داشتم، با تعدادی از دانشمندان و پژوهشگاه‌های مطرح دنیا، ارتباط علمی برقرار کردم و با ارسال رزومه به این پایگاه‌ها، توانستم یک سری مقالات بین‌المللی را به ثبت برسانم که این اتفاق، نتیجۀ یک برنامه‌ریزی دقیق بود.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی پژوهش‌های بین المللی گفت: از جمله چالش‌هایی که پژوهشگران ایرانی در زمینۀ پژوهش با آن مواجه هستند، وجود تحریم‌های ناجوانمردانه بین‌المللی است که گاهاً در داوری مقالات تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود بسیاری از یافته‌های این دانشمندان به چاپ نرسد و به دنیا ارائه نشود. چالش دیگری وجود دارد این است که مکاتبات علمی ما با پژوهشکده‌های خارجی دچار ضعف است و نیاز داریم که این مکاتبات علمی را تقویت کنیم. مسئله زبان انگلیسی هم از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد و به علاقه‌مندان ورود به این عرصه توصیه می کنم؛ تسلط به زبان انگلیسی را افزایش دهند و مکاتبات علمی را با موسسات و دانشمندان دیگر کشورها بیشتر کنند.

این پژوهشگر با بیان امکان عملیاتی شدن بسیاری از تحقیقات خاطر نشان کرد: خیلی از موارد مطرح شده در مقالات علمی، مسائل روز دنیاست که در ایران هم با بسیاری از آنها مواجه هستیم، از جمله مسئلۀ انرژی که بسیار اهمیت دارد. با توجه به این نکته که سوخت‌های فسیلی عمر محدودی دارند و در آیندۀ نزدیک شاهد خواهیم بود که این سوخت‌ها به پایان می رسند، لازم است که در زمینۀ انرژی مطالعات خود را افزایش دهیم و کارهایی بکنیم که مرتبط با نیازهای روز جهان و کشور در این حوزه باشد. خیلی از این مطالعات پتانسیل این را دارد که به صورت عملیاتی اجرا بشود به عنوان مثال در زمینۀ باتری‌های الکتریکی خودروهای هیبریدی در حال حاضر می‌توانیم زمینه‌های عملیاتی شدن پژوهش را فراهم کنیم و به سمت تولید این محصولات قدم برداریم. اگرچه رسیدن به این مقصود، نیازمند همت و پشتکار و البته حمایت دولتی است تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به افزایش سرانۀ پژوهش دانشگاه دامغان توسط اساتید دانشکدۀ فنی و مهندسی بیان کرد: توصیۀ من به دانشجویان عزیز این است که به دنبال راه‌های تبدیل علم به عمل، از طریق مطالعه، تحقیق و تجربه باشند و سعی کنند هدف اصلی در تحصیل خود را، به دست آوردن علمی قرار دهند که قابلیت تبدیل به عمل را داشته باشد.

TOP