×

گزارش اقدامات معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه دامغان در دوران پاندمی کرونا

ایران گودرزی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه دامغان با اشاره به اقدامات این معاونت در دورۀ پاندمی کرونا گفت: از نخستین روزهای شیوع این بیماری و تعطیلی دانشگاه‌ها، کلاس‌های مجازی دانشگاه دامغان را تشکیل دادیم و علی‌رغم نبود تجربۀ کافی در این زمینه، با تلاش روزافزون و استعانت از خداوند متعال، به سوی بهبود شرایط دانشجویان و اساتید حرکت می‌کنیم.

ایران گودرزی در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی دانشگاه دامغان در خصوص عملکرد این معاونت در دوران گسترش ویروس کرونا و برگزاری غیر‌حضوری کلاس‌های آموزشی از اسفند ماه 98  بیان کرد: یکی از قسمت‌هایی که شیوع بیماری کرونا، بیشترین تأثیر را بر آن گذشت، بخش آموزش کشور، خصوصا آموزش عالی بود که به تعطیلی آموزش حضوری انجامید. به منظور جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این رویداد، ملزم به جایگزینی آموزش حضوری با رویه‌های غیرحضوری و الکترونیکی شدیم.

وی افزود: عادت اساتید و دانشجویان به آموزش حضوری در اکثر دانشگاه‎های ایران، بر خلاف برخی کشورها که از سال‌های گذشته به دنبال آموزش‌های الکترونیکی و غیر حضوری بوده‌اند، به واسطه این محدودیت‌های تازه، تغییر پیدا کرد. با وجود اینکه ما تجربۀ آموزش غیر حضوری را نداشتیم، توانستیم از همان ابتدای پاندمی، با کمک معاونت پژوهشی و سایر بخش‌های دانشگاه، بدون ایجاد وقفه، کلاس‌های درس و امتحانات را به صورت الکترونیکی و غیر حضوری برگزار کنیم.

گودرزی در خصوص وجود مشکلاتی در این‌گونه از آموزش ادامه داد: همه می‌دانیم که آموزش مجازی طبعاً دارای مشکلاتی است؛ اما تلاش کردیم که این مشکلات را تا جایی که می‌توانیم کاهش دهیم. برای بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه اقداماتی انجام شد که می‌توان به طور مختصر به این موارد اشاره کرد:

  1. آماده‌سازی بستر مناسب برای برگزاری کلاس‌های غیر حضوری از تاریخ 10 اسفند ماه 1398
  2. راه‌اندازی سامانۀ امتحانات دانشگاه در اواسط سال تحصیلی گذشته
  3. برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اعضاء هیأت ‌علمی دانشگاه و مدرسین مدعو به منظور افزایش توان‌مندی در امر آموزش الکترونیکی
  4. برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانشجویان به منظور آشنایی با فرآیند آموزش الکترونیکی واستفادۀ بهینه از کلاس‌های مجازی دروس
  5. برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان آموزشی دانشکده‌ها به منظور آشنایی با سامانه آموزشی
  6. راه‌اندازی سامانۀ یادگیری الکترونیکی و امتحانات دانشگاه دامغان (VLMS) از 17 آبان 1399

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه دامغان در مورد تسهیلات آموزشی در نظر گرفته شده برای دانشجویانی که در شرایط پاندمی دچار مشکلاتی شده‌اند اضافه کرد: برای این گروه از دانشجویان، انعطاف و تسهیلات در مقررات آموزشی را با مجوزهایی که از سوی وزارت علوم دریافت شده است، در دستور کار قرار دادیم. تسهیلاتی مانند: حذف ترم بدون احتساب در سنوات، حذف یک یا چند درس، انتقال درس‌های عملی ناتمام به ترم‌های آینده، برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر قبل، افزایش تعداد غیبت‌های مجاز دانشجویان در کلاس‌های مجازی، موافقت با مهمانی دانشجویان در شهرهای محل زندگی و موارد دیگری که برای دانشجویان عزیز در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تاریخ دانش‌آموختگی برای دانشجویان اهمیت دارد و از طرفی هم ورودی جدید به دانشگاه داریم، مقرراتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی لحاظ شد تا بتوانند دفاع غیر حضوری داشته باشند و تا جایی که می‌توانستیم شرایطی را فراهم کردیم که این عزیزان، نیازی به حضور فیزیکی در دانشگاه نداشته باشند. امتحانات جامع و حتی مصاحبۀ دکتری نیز به صورت غیر حضوری انجام شد. برای حضور دانشجویان کارشناسی‌ارشد و بویژه دانشجویان دکتری که نیاز به آزمایشگاه داشتند مجوز‌های لازم صادر شد تا پروژه‌های آنها دچار آسیب نشود و بتواند پایان‌نامه و رساله‌های خود را به سرانجام برسانند.

ایران گودرزی با اشاره به ارتباط مداوم دانشجویان از بدو ثبت‌نام تا بعد از فارغ‌التحصیلی با این معاونت، تأکید کرد: برای تسهیل دسترسی دانشجویان گرامی به خدمات آموزشی و کاهش نیاز به مراجعه حضوری آنها، تمامی فرم‌ها و کابرگ‌های حوزۀ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی را به صورت الکترونیکی آماده کرده‌ایم تا در فرآیند اداری دانشجویان، سهولت ایجاد شود. همچنین فرآیند ثبت‌نام و تسویه ‌حساب دانشجویان نیز به طور کامل الکترونیکی شد تا نیاز به حضور ایشان به حداقل ممکن برسد. بسترسازی مناسب از طریق سامانه پیامکی در کنار استفاده از سامانۀ ارتباط مستقیم با مسئولین، برای پیگیری مشکلات احتمالی دانشجویان نیز از دیگر اقداماتی بود که در این معاونت پیگیری و به انجام رسید.

وی افزود: جا دارد از همراهی و تلاش اعضاء محترم هیأت علمی، کارکنان معاونت آموزشی و تمام دانشجویان عزیز تشکر کنم که همه با هم توانستیم تا اینجای مسیر امور مربوطه را پیش ببریم و با امید به خدا و تلاش جمعی، در ترم پیش‌رو، بهتر از قبل عمل کنیم. امیدوارم به زودی همگی از شر این ویروس نجات پیدا کرده و دوباره به صورت حضوری،  و ما در کنار شما عزیزان، توفیق خدمت داشته باشیم. 

TOP