×

گزارش اقدامات واحد فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان در دوران پاندمی کرونا

معاون مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان در خصوص اقدامات انجام شدۀ دوران پاندمی کرونا گفت: دانشگاه دامغان جزء نخستین دانشگاه‌های کشور در راه‌اندازی کلاس‌های مجازی بود که با شروع ترم جدید و اضافه شدن امکانات، شرایط بهتری برای برگزاری کلاس‌ها مهیا خواهد شد.

یاسین علیپور در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی دانشگاه دامغان با بیان فعالیت‌های واحد مدیریت فناوری اطلاعات اظهار داشت: فناوری اطلاعات دانشگاه، حسب وظیفه‌ای که در شروع پاندمی به آن محول شد با فرجۀ تقریبا یک هفته‌ای، در تاریخ 14 اسفند، برگزاری مجازی کلاس‌های درس در بستر پلاتفرم‌های الکترونیکی را آغاز کرد. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که هنوز سرویس‌های ابری در کشور وجود نداشتند و ما توانستیم در آغاز، حدود 80 درصد و به مرور تمام کلاس‌ها را به این سیستم اضافه کنیم.

وی ادامه داد: هر چند نقص‌هایی در این چارچوب وجود داشت و به آن واقف بودیم؛ مثل منابع سرورینگ دانشگاه، پهنای باند و مشکلات برقی که با توجه به نوع ترافیک غیرعادی که به صورت ریل تایم و استریم در می‌آمد، باید این مشکلات برطرف می‌شد. با همراهی اساتید بزرگوار و دانشجویان گرامی و پیگیری مستمر در خصوص تجهیز منابع سخت‌افزاری و ارتقاء پهنای باند و تعریف و ترکیب نوع زیرساخت برای نوع ترافیک استریم به شرایطی که در حال حاضر هستیم رسیدیم. در واقع دانشگاه دامغان جزء اولین دانشگاه‌هایی بود که در این راستا قدم برداشت و طبیعی است که با توجه به شرایط محیطی، چالش‌هایی نیز وجود داشته باشد.

علیپور اضافه کرد: در شهر دامغان به لحاظ تأمین زیرساخت برای این نوع از ترافیک‌ها، با مشکل مواجه بودیم که در حال رایزنی‌هایی در این مورد هستیم وخوشبختانه به نقاط خوبی رسیده‌ایم. در اوخر ترم پیش، شرکت طرف قرارداد ما توانست فیبر نوری شرکت مخابرات را اجاره کند و در اختیار دانشگاه قرار دهد تا بتوانیم ترافیک را به نحوه مطلوبی در اختیار کاربرانمان قرار دهیم. در حال حاضر نیز به دنبال راه‌اندازی سرویس ماکروویو(امواج رادیویی با فرکانس بسیار بالا) هستیم و کارهای اولیۀ آن انجام شده و به امید خدا با وعده‌ای که به ما داده‌اند تا پایان سال جاری، این امکان برای ما فراهم می‌شود.

وی در خصوص قابلیت‌های سرویس ماکروویو اشاره کرد: این سرویس می‌تواند تا یک گیگابیت بر ثانیه، ترافیک را جا به جا کند و ترافیک استریم هم به 450مگابیت بر ثانیه ارتقاء خواهد یافت؛ و این همان پهنای باند ایده‌آلی است که به دنبال آن هستیم. قطعی‌هایی هم که در ترم پیش بابت مشکلات برقی داشتیم، به طور کلی با صرف هزینه و وقت بسیار زیاد رفع شده و بعید است که با چنین مشکلی مواجه شویم. البته قطعی‌های احتمالی در سیستم، فقط در دانشگاه منشأ ندارد، بلکه به سرعت دانلود و آپلود اینترنت استاد و دانشجو هم بستگی دارد.

معاون مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان افزود: گاهاً برخی سوالات در خصوص چرایی انتخاب نر‌م‌افزار ادوب کانکت مطرح می‌شود و در این خصوص اظهار نظرهایی هم می‌شود. باید توجه داشت شرایطی که ما فراهم کرده‌ایم برای استفاده از سرویس کلاس‌ها، با پیش‌نیاز‌های لازم مثل پهنای باند موردنیاز برای انتقال ترافیک استریم و غیره در شرایطی اتفاق افتاد که هنوز اکثر دانشگاه‌ها و شرکت‌های ابری شروع به فعالیت اینگونه‌ای نکرده بودند. از طرفی این چالش‌ها باعث شد حرکت ما به این سمت، جدی‌تر اتفاق بیفتد و زیر‌ساخت ما به سمت زیرساخت استریم برود که بتواند ترافیک را به صورت ریل تایم منتقل کند و البته این ارتقاء ساختار در دوران پساکرونا هم بسیار مفید خواهد بود. در حال حاضر ارتباط ما بر روی فیبر نوری است و تنها دانشگاهی هستیم که اپراتورمان توانسته فیبر نوری مخابرات را اجاره کند، مگر دانشگاه‌هایی که ترافیک موردنیاز خود را مستقیما از مخابرات گرفته‌اند و یا زیرساخت لازم برایشان فراهم بوده است.

وی اضافه کرد: استفاده از سرویس‌های ابری گران‌تر از استفاده از سرویس‌هایی شبیه ادوب کانکت است و در شروع کار و با توجه با اینکه نیازمند واکنش سریع بودیم، هیچ سرویس ابری در کشور وجود نداشت که بتوانیم از آن استفاده کنیم و بسیاری از این سرویس‌های ابری که توانایی برگزاری این حجم کلاس‌ها را داشته باشند بعد از  اسفند 98 آغاز به کار کردند و زیرساختی برای انجام این کار نبود. در حال حاضر با توجه به اینکه این سیستم در میان دانشجویان و اساتید جا افتاده، تغییر آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای همه به وجود بیاورد، لذا منطقی است که به سمت بهبود امکانات و شرایط موجود حرکت کنیم.

علی‌پور تأکید کرد: فارغ از اینکه شما از چه نرم‌افزاری می‌خواهید استفاده کنید، سواد رسانه‌ای استفاده از آن، هم برای استاد و هم برای دانشجو اهمیت ویژه‌ای دارد و باید در نظر گرفته شود. اضافه شدن اساتید و دانشجویان جدید در هر ترم که ممکن است آشنایی کافی با نرم‌افزار نداشته باشند، می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد که با برگزاری دوره‌های آموزشی، سعی کردیم این حوزه را هم پوشش دهیم. هرچند شرکت در این دوره‌ها خیلی مورد استقبال واقع نمی‌شود و تبعاً مشکلاتی را متاسفانه در پی دارد. البته در اینخصوص فایل‌هایی آماده و اطلاع‌رسانی شده که با ملاحظه آنها، تا حدود زیادی آشنایی لازم فراهم خواهد شد. توصیه من این است که برای دسترسی بهتر به این سیستم، حتی الامکان از دیتای تلفن همراه و در حالت 4G استفاده بشود و گوشی را درحالتی قرار دهند که در مدت کلاس زنگ نخورد تا احیانا از کلاس خارج نشوند. ما سعی کردیم سیستم ادوب کانکت را تحت وب هم داشته باشیم و با دو حالت نرم‌افزار و وب وارد کلاس شوند تا چنانچه در هر کدام مشکلی داشتند از حالت دیگر استفاده نمایند.

یاسین علی‌پور با اشاره به پیگیری رایگان شدن اینترنت دانشجویان و اساتید توسط دانشگاه بیان کرد: ما با تمامی اپراتور‌ها در شروع پاندمی کرونا ارتباط برقرار کردیم و آدرس سرور‌های دانشگاه را در اختیارشان قرار دادیم تا مثل بسیاری از سرویس‌های داخلی، اینترنت مصرفی، لااقل نیم بها یا به صورت داخلی محاسبه شود. پاسخی که اپراتورها دادند فقط این بود که ما فعلاً ترافیک شما را به عنوان ترافیک داخلی محاسبه خواهیم کرد که یک سوم ترافیک بین‌الملل است. پس از آن، وزارت علوم اعلام کرد که ترافیک را برای دانشگاه‌ها رایگان شده است. به جرأت اولین دانشگاه کشور که آدرس تمامی سرورها را رسما به وزارت‌خانه اعلام کرد، دانشگاه دامغان بود و پیگیری می‌کردیم تا این اتفاق بیفتد. اما پس از گذشت یک ترم، اتفاقی که باید، روی نداد!

وی افزود: پس از عدم توفیق در رایگان شدن اینترنت، دانشگاه مبلغی رابه عنوان کمک هزینۀ اینترنت در دو مرحله به دانشجویان پرداخت کرد. برای ترم بعد از آن ، اعلام کردند که ترافیک دانشگاه رایگان شده اما خلاف واقع بود و اتفاق نیفتاد. در سامانه ثبت شکایت وزارت ارتباطات این مسئله را ثبت کردیم ولی این سامانه دو هفته بعد، بسته شد و دیگر قابلیت پیگیری شکایت از این طریق وجود نداشت و تماس‌های مکرر ما نیز بی پاسخ ماند. این ترم وزارت ارتباطات تصمیم گرفت که 60 گیگ اینترنت به دانشجویان و طلاب تخصیص بدهد. اما بسیاری از دانشجویان ما تاکنون نتوانستند این بسته را دریافت کنند. این موضوع را هم از طریق دفتر طرح و برنامه، معاونت آموزشی و دیگر مراجع پیگیری کردیم. اما به نظر می‌رسد لیست دانشجویان در اختیار وزارت ارتباطات بروز نیست و البته مشخص هم نیست که این لیست ناقص از چه مرجعی در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است. در هر صورت باز هم در حال پیگیری و ارسال لیست بروز دانشجویان به مدیریت ارتباطات وزارت عتف هستیم تا انشاالله بسته اینترنت هدیه به همه دانشجویان عزیز تخصیص پیدا کند و در ترم جدید شاهد شرایط مطلوب‌تری باشیم.

TOP