×

گزارشی پیرامون مرکز ارتباط با صنعت

 رئیس مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه دامغان در رابطۀ با معرفی مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه دامغان گفت: رسالت مرکز ارتباط با صنعت، این است که تولیدات علمی که در دانشگاه صورت می‌پذیرد را با صنعت، بازار و جامعه نزدیک کند و نتیجۀ این ارتباط، برای دانشگاه و صنعت ملموس خواهد بود.

مهدی صرفی در گفت‌و‌گوی روز چهارشنبه با روابط عمومی دانشگاه دامغان با بیان اهداف تشکیل مرکز ارتباط با صنعت اظهار داشت: چند سالی است که دانشگاه‌های کشور به سمت ارتباط فعال با صنعت حرکت می‌کنند و در دانشگاه دامغان نیز از سال 1394، مرکز ارتباط با صنعت به صورت یک واحد جداگانه تعریف و این فرآیند شروع شده است.

وی افزود: در چند سال اخیر حوزۀ پروژه‌ها و کارهای این مرکز، از نظر مبلغ و تعداد رشد خوبی داشته و در حال حاضر، بیش از سی طرح را برای جامعه و صنعت انجام داده‌ایم که طیف متنوعی از تمام رشته‌ها را شامل می‌شود. به عنوان مثال تا این مقطع از سال 1399، قرارداد سیزده طرح را منعقد کرده‌ایم که این تعداد در سال گذشته 12 طرح بوده است. تعداد زیادی طرح نیز در آستانۀ انتعقاد قرارداد است که بخشی از آن‌ها تا پایان سال 99 به این لیست اضافه خواهد شد.

صرفی تأکید کرد: دانشگاه یک بنگاه تجاری نیست و در کنار توجه حداکثری به پیشرفت علمی و آموزشی، بیشتر به دنبال خدمات‌دهی به جامعه است و بخش عمدۀ درآمد این طرح‌ها، در خود پروژه صرف می‌شود. خوشبختانه در دانشگاه دامغان علاوه بر اساتید، تعداد زیادی از دانشجویان نیز در این پروژه‌ها مشغولند که دانشکده‌های شیمی و زمین‌شناسی در این زمینه فعالیت چشم‌گیری داشته‌اند.

وی در رابطه با کلینیک صنعت افزود: کلینیک صنعت یک کار خودجوشی است که در دانشکدۀ فنی و مهندسی، با مشارکت تعدادی از دانشجویان و محوریت دکتر فضل‌الله‌تبار آغاز شده است. این گروه با مراجعه به شهرک صنعتی دامغان درصدد هستند خدماتی به شهرستان دامغان ارائه کنند و تاکنون جلسات مشترک خوبی نیز برگزار شده است. این کلینیک، مسیر ارتباط با صنعت را به صورت معکوس دنبال می‌کند و در انتظار مراجعۀ صنعت به دانشگاه نمی‌ماند، بلکه خود به سراغ قسمت‌های مختلف می‌رود. در حال حاضر چهار شرکت با این کلینیک در ارتباط هستند که حتما در سال‌های آینده این ارتباطات گسترده‌تر خواهد شد.

رئیس مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه دامغان اشاره کرد: استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای و استانی از دیگر برنامه‌های این مرکز می‌باشد. با توجه اینکه یکی از شاخص‌ترین محصولات شهرستان دامغان و استان سمنان، پسته است، در این زمینه، طرحی جامع به وزارت علوم ارائه شد و از طرف این وزارت‌خانه مورد تأیید قرار گرفت. مطابق این طرح، دانشگاه در مأموریت پسته، به عنوان یک مأموریت منطقه‌ای وارد شده است. در این طرح به صورت متمرکز و با انگیزۀ دوچندان مشغول فعالیت هستیم تا دانشگاه بتواند خدماتی را به این بخش ارائه کند. دو اقدام در این رابطه انجام شده و چند طرح نیز در حال انجام است. پروژه‌ای با شرکت نوید نو قومس انجام دادیم که تهیه و تولید کود اورۀ فرمالدهید بود که مورد استفادۀ بسیاری از کشاورزان است. این پروژه، با همکاری مشترک این شرکت و دانشکدۀ شیمی انجام شد و در مراحل نهایی تولید محصول قرار دارد.

وی افزود: یکی از معضلات در زمینه پسته، حجم بسیار زیاد پوست تازۀ پسته است که تقریبا هیچ کاربردی ندارد. طرحی با همکاری شرکت مایان شیمی در حال انجام است و دانشگاه دامغان مشغول انجام مطالعات آن است؛ تبدیل این ضایعات به کربن(ذغال) فعال است که ارزش افزودۀ قابل توجهی دارد.

دکتر مهدی صرفی اضافه کرد: در هسته‌های فناور ما هم ایده‌ها و طرح‌های دانشجویی با نظارت اساتید وجود دارد که ما حمایت می‌کنیم و امیدواریم بیش از پیش بتوانیم علاوه بر خدمات آموزشی دانشگاه، خدمات دیگری را نیز به جامعه ارائه نماییم.

TOP